In memoriam Piet Roels

maandag 14 mei 2018
Afgelopen vrijdag bereikte ons het droeve bericht dat een bijzondere OKV-er was overleden: Piet Roels. Piet was zijn hele leven belangrijk voor de club. Hij was speler, voorzitter, trainer, scheidsrechter, vraagbaak en verbinder; een echt boegbeeld. Zijn ziekte maakte onverwachts een einde aan het betekenisvolle en actieve leven dat hij met zo veel overtuiging leefde. Zijn kennis van de historie van de club en zijn vermogen om met humor verhalen uit de oude doos te voorschijn te toveren, gaan we ontzettend missen.

Piet heeft in alles wat hij deed veel passie en tijd gestopt en hij was van alle markten thuis. Voor OKV nam hij als zoon van één van de oprichters altijd zijn verantwoordelijkheid als dat nodig was. Samen met zijn broers zorgde hij er als speler voor dat OKV spraakmakend was in de Zaanstreek, als voorzitter werd hij het gezicht van de vereniging. Toen OKV 1 een trainer nodig had, was Piet bereid die taak op zich te nemen, ondanks dat hij de trainer zou worden van zijn twee dochters en zijn neef. Een uitdaging was voor Piet geen reden om iets niet te doen.

Hij was degene die er over nadacht hoe hij op een slimme manier de positie van OKV als vereniging kon verbeteren. Als trainer ging hij op zoek naar bijzondere spelpatronen en vrije ballen voor zijn team en als er een getraind trucje lukte, glom hij van trots.

Piet kon goed speechen en schrijven en hij nam die taak serieus. Ook de laatste jaren konden we bij hem terecht voor een respectvol ‘in memoriam’ of een toespraak, want hij deed dat met verve. Hij gunde iedere (oud)-OKV-er een mooie anekdote en zorgde zo voor een dankbare terugblik als troost voor de nabestaanden.

Toen we voor de oudere OKV-ers iets wilden organiseren kwam Piet meteen met een waslijst aan namen en bij iedere naam was er een verhaal. De avond die we voor de voorbereiding hadden gepland ging voorbij zonder daadwerkelijke organisatie, maar het werd wel een ‘latertje’. Zijn belangstelling voor de geschiedenis was groot, voor die van OKV en voor die van Oostzaan.

Hoe kunnen wij hier recht doen aan zijn staat van dienst?
Hij is in ieder geval een voorbeeld van de ideale vrijwilliger, maar eigenlijk veel meer dan dat. Je gunt elke vereniging op elk moment een ‘Piet’, maar je moet al blij zijn als je er één hebt gekend!

Wij wensen Truus, Trudy en Fred, Elles en Willem, de kleinkinderen en andere familieleden heel veel sterkte, maar ook veel troost bij alle mooie herinneringen.

OKV verliest een boegbeeld.

Namens het OKV bestuur