Het seizoen van de E3 in vogelvlucht

zaterdag 9 juni 2018
Dat was 'm dan, ook voor ons zit het seizoen 2017-2018 er nu echt op.

Van de 24 wedstrijden wonnen wij er 17, verdeelden we 2 keer de punten en werd er 5 keer verloren. Doelsaldo: 249 voor, 141 tegen.

We begonnen grotendeels in dezelfde samenstelling als het voorgaande seizoen, maar met Robyn in plaats van Kelvin. 4 meiden en 1 jongen dus.

De eerste wedstrijd moesten we wennen aan de grotere bal, hogere korf en het niet meer verdedigd mogen schieten. Ook het meisje-meisje, jongen-jongen verdedigen en het spelen met een hesje was nog onwennig. Toch werd de eerste wedstrijd tegen Haarlem E1 meteen gewonnen.

In het najaar kwamen we uiteindelijk 1 punt te kort om kampioen te worden. Dit mede dankzij een inmiddels beruchte thuiswedstrijd tegen Aurora. We gingen toen met een 1-4 achterstand rusten, om vervolgens knap terug te vechten tot 4-4. De uitslag werd 5-5, waardoor de titelkansen waren verkeken. Een ander memorabel moment was het zonder te kijken, achterwaarts overspelen van Melle naar Robyn, in de uitwedstrijd tegen ZKV. We eindigden als 2e, met gemiddeld iets meer dan 7 doelpunten per wedstrijd.

Tijdens het zaalseizoen werd al snel duidelijk dat er 2 sterkere teams in de poule zaten; Atlantis en Groen Geel. Beide teams werden samen kampioen, maar alleen van Atlantis verloren we beide keren kansloos. Werd de uitwedstrijd tegen Groen Geel nog ruimschoots verloren, thuis speelden we tegen Groen Geel onze beste wedstrijd van het jaar. In de zaal werden ook de eerste doorloopballen geprobeerd, die na enkele weken oefenen ook tot doelpunten leidden. De eerste werd volgens mij gemaakt door Robyn, tijdens de enige wedstrijd waarbij ik als coach niet aanwezig kon zijn. Een uitwedstrijd tegen Haarlem ging er verhit aan toe, waarbij de fanatieke OKV aanhang door de scheidsrechter tot de orde werd geroepen. Er werd veel gescoord in de zaal, met als hoogtepunt de 30-4 overwinning op Roda E2. Tijdens deze wedstrijd viel met name het aantal doelpunten van Anna op: 7 stuks! De minste wedstrijd was de laatste, uit tegen Sporting Badhoevedorp. Er werd verloren en voor het eerst sinds bijna 2 jaar wisten zowel Melle als Kayleigh niet te scoren. We eindigden als 3e, met gemiddeld ruim 10 doelpunten per wedstrijd.

De stijgende lijn die sinds het begin van het seizoen zichtbaar was, werd ook in het voorjaar doorgetrokken. Doorloopballen lukten steeds vaker, voornamelijk bij Melle. Ruby was flink op schot in de thuiswedstrijd tegen Furore, maar liefst 6 keer! Na 4 overwinningen op rij kon de taart al worden aangesneden. Ook de resterende wedstrijden werden overtuigend gewonnen, waarbij Robyn in de laatste wedstrijd 3x raak schoot in de laatste 10 minuten! Het gemiddeld aantal doelpunten per wedstrijd steeg opnieuw; ruim 13 per wedstrijd.

Het team is merkbaar beter geworden; sommige tegenstanders dachten zelfs dat we tweedejaars waren! De trainingsinspanningen van Marcel, Ilse en Esmee zijn dus niet voor niks geweest.

Het was me opnieuw een waar genoegen om coach te zijn van dit leuke, talentvolle team.

Doelpunten: Kayleigh 82, Melle 76, Ruby 30, Anna 30, Robyn 19 en 12 van invallers.

Fijne vakantie!

Wesley Schaft