Scheidsrechterszaken OKV gaan de goede kant op

maandag 19 maart 2018
Voor onze vereniging zijn scheidsrechterszaken enorm belangrijk en er is heel goed nieuws te melden:
Mario en Henk zijn geslaagd voor hun scheidsrechtersdiploma!

Dit seizoen hebben we opnieuw twee gediplomeerde KNKV-scheidsrechters erbij gekregen. Nadat vorig jaar Jaimy Schreutelkamp en Maya de Jong hun diploma hebben behaald, zijn Mario Brandberg en Henk Penseel nu ook officieel KNKV-scheidsrechter. We willen ze uiteraard van harte feliciteren en ook bedanken, want met de wedstrijden die zij voor de cursus hebben moeten fluiten, hebben ze er aan bijgedragen dat we op dit moment voor onze teams het volgende zaalseizoen geen minpunten meer hebben staan. Daarnaast is het boetebedrag voor dit zaalseizoen mede door hun inzet gedaald naar €535,50.

Hoe zit het ook alweer?
Elk team dat in de wedstrijdsport meedoet kost een vereniging ongeveer €400,00 per seizoen. Voor OKV komt dit in het huidige seizoen met zes teams in de wedstrijdsport dus op zo’n €2400,00. Dit bedrag kan naar beneden gaan als er voldaan wordt aan de verplichting om wedstrijden te fluiten in diezelfde wedstrijdsport en hiervoor zijn KNKV-scheidsrechters nodig. Een gefloten wedstrijd staat voor afgerond €30,00.

Tot vorig jaar was Bert Ramaker de enige scheidsrechter die voor OKV in de wedstrijdsport floot, maar met als voorbeeld de huidige verplichting van 47 wedstrijden in dit zaalseizoen, met ongeveer 17 speelrondes, begrijp je dat we het zo niet redden. Hiervoor zijn dus eigenlijk drie fulltime scheidsrechters nodig. Omdat dat op dit moment niet haalbaar is, willen we graag een poule van mensen die naast Bert kunnen inschrijven op wedstrijden, waarbij we als minimale doelstelling hebben om de sportieve sancties weg te werken. Dit zaalseizoen is dat dus gelukt!

Toch blijft wel de vraag of de grote boetebedragen als vereniging kunnen en willen dragen. We hebben er in ieder geval belang bij dat fluiten een leuke bezigheid is, zodat we hopelijk meer mensen in onze scheidsrechterspoule kunnen krijgen. De benadering van scheidsrechters tijdens wedstrijden, heeft daar direct invloed op natuurlijk.

Hoe nu verder?
Dat het op orde brengen van scheidsrechterszaken een kwestie van lange adem is, bewijst het feit dat we inmiddels enkele jaren bezig zijn om de situatie te verbeteren, bijvoorbeeld al meer dan twee jaar om een cursus voor beoordelaars geregeld te krijgen, waardoor ook uit die hoek een bijdrage geleverd kan worden aan het terugdringen van boetes en punten in mindering. We moeten het op eigen kracht doen en het KNKV daarin mee krijgen, wat geen gemakkelijke opgave is: de cursus is nog steeds niet aangeboden.

Het onder de aandacht brengen van de ‘problematiek’ is ook een doelstelling, want als we met elkaar weten wat er speelt, kunnen we er met elkaar ook verantwoordelijkheid voor dragen. We blijven er dus aan werken en vragen hierbij de steun van alle leden!

Yvonne Langenberg