Informatie over team indeling seizoen 2024-2025

woensdag 24 april 2024
De 2e helft veldcompetitie is net begonnen, maar de Jeugd Technische Commissie is al enige tijd bezig met de voorbereidingen van het nieuwe seizoen 2024-2025 dat in september van start gaat.

Wat zijn dat dan, die voorbereidingen?
Het belangrijkste onderdeel is het maken van nieuwe teamindelingen. We hopen natuurlijk dat niemand opzegt en onze club verlaat, maar we hopen dat (mocht je dat toch van plan zijn) je dit al eerder met je coach of de JTC deelt, zodat we niet met “last minute” verrassingen te maken krijgen. Mocht je toch willen opzeggen dat moet je dat schriftelijk doen voor 1 mei bij de ledenadministratie. In deze voorbereidende fase hebben we gesprekken met de trainers van alle teams.

Hoe worden de nieuwe teams samengesteld?
Er moet met een aantal zaken rekening gehouden worden.

Bij de D, E en F teams kijken we voornamelijk naar de leeftijd en naar een goede verdeling van het aantal jongens en meisjes over de teams (voor zover dat mogelijk is op basis van het aantal kinderen in de diverse leeftijdsklassen).

Handig om te weten is dat er vanaf de D jeugd in principe gespeeld wordt met 2 vakken en dus minimaal 8 spelers per team. Er kan ook gespeeld worden met 4 tallen, 1 vak.

Bij de A, B en C jeugd wordt naast bovenstaande punten ook de korfbalvaardigheden meegenomen bij de teamindeling. Er wordt dan een selectie gemaakt door de trainer van het 1e team in de leeftijdsklasse. Dit 1e team is het team met spelers met de meeste korfbalvaardigheden. Deze teams spelen nog wel eens in de “Wedstrijdsport klasse”. De overige teams spelen in de “Breedtesport klasse".

Tenslotte, als het op basis van bovenstaande mogelijk is, proberen we de kinderen uit een team zoveel mogelijk bij elkaar te houden. Fijn dat we eerder al, voor het indelen van de nieuwe teams, met alle trainers gesproken hebben; hun input is van waarde bij het maken van de teamindeling.

Het kan dus gebeuren dat je kind niet bij een vriendje/vriendinnetje uit het “oude” team zit. Voor de kinderen die hiermee te maken krijgen wordt, voordat de nieuwe indeling gepubliceerd wordt, contact opgenomen.

En wat dan nog meer?
De JTC is naast het maken van de nieuwe teamindeling ook bezig met het vinden van een trainer of trainers voor ieder team. Dat is ook altijd een uitdaging; ieder jaar hebben we te maken met trainers die stoppen en proberen we (ouders van) leden en/of betrokkenen te enthousiasmeren om onze “club” met trainers op peil te houden.

JTC