Zaalcompetitie B1

maandag 19 maart 2018
Hoewel ik over het algemeen niet graag in de pen klim is afgelopen zaalcompetitie van de B1 voor mij een reden een uitzondering te maken. Het seizoen tot nu toe:
We zijn dit seizoen begonnen met 3 ervaren spelers, Debora, Ilse en Nicky en 5 1e jaars B junioren, Celeste, Indy, Jeremy, Tygo en Kim waarvan er 1 eigenlijk nog in C hoort maar absoluut niet onder doet voor de rest van het team. Op het veld waren we nog duidelijk naar elkaar aan het zoeken hetgeen resulteerde in hele goede maar ook in mindere wedstrijden. Ook de eerste wedstrijden in de zaal was dit nog zichtbaar. Door jullie constante aanwezigheid en inzet op trainen zijn jullie uit gegroeid tot een echt team waar ieder bereid is hard te werken en als het mis gaat wordt er zonder kritiek op de medespelers een tandje bij gezet om dit te compenseren. Vooraf gaande aan de zaalcompetitie werd ons in de voorspellingen van Tiresias een plaats in de middenmoot toe bedeeld.

Zoals gezegd, de eerste wedstrijden was het nog af en toe zoeken met als gevolg dat er wedstijden gewonnen werden met kleine verschillen, maar ook wedstrijden verloren werden met kleine verschillen. Vanaf de wedstrijd tegen ADOS B1 werd de omslag gemaakt, een tegenstander waar eerst met een klein verschil van gewonnen werd, werd nu volledig kansloos weggezet met een mooie 1-11 uitslag. Vervolgens was RODA B1 aan de beurt, waar eerst door ons gewonnen werd met 4-6 en het echt een wedstrijd was lagen de kaarten dit keer anders, ook RODA B1 werd weggeveegd met liefst 12-4. Nu hadden we de mindere tegenstanders gehad en stonden alleen nog maar 3 sterkere tegenstanders op ons te wachten, welke wedstrijden ons eerder in totaal slechts 1 punt opgeleverd hadden.

De eerste was Sporting West B1, de ongeslagen kampioen, een ijzersterke ploeg die nog geen punt verloren had en alle tegenstanders, ook ons, met ruime cijfers versloegen in onze poule. Zij kwamen de punten even op halen, maar dat  liep toch even anders. Vanaf de eerste minuut werd er goed gespeeld door ons, verdedigend met hoge druk op bal en ballijnen en aanvallend werd er met scherp geschoten. Sporting West wist niet wat ze overkwam, we zijn deze wedstrijd op geen enkel moment in gevaar geweest het enige dat we ons zelf mochten verwijten is dat er niet meer gescoord werd door ons. De zege ging naar ons en er kwam een einde aan de ongeslagen status van Sporting West.

Nu was KZ B3 aan de beurt, altijd een lastige tegenstander, waar we de eerste wedstrijd met geluk gelijk tegen gespeeld hadden. Ook KZ B3 werd geconfronteerd met de druk die wij verdedigend allemaal geven en goed aanvalsspel en ondanks een wat minder leidende scheidsrechter werden de punten  gemakkelijk mee naar huis genomen.

Nu was het de beurt aan BEP B2, inmiddels hadden we 3 maal tegen hen gespeeld en we hadden 3 maal aan het kortste eind getrokken, het werd tijd hier een einde aan te maken. Dit was een wedstrijd op het scherpst van de snede, degene die won zou 2e worden, de verliezende ploeg zou het moeten doen met de 3e plaats. BEP had maar liefst 3 coaches ingezet bij deze wedstrijd. We kwamen hier 1-0 achter maar trokken uiteindelijk met 5-7 aan het langste eind.  Ook deze ploeg was totaal niet op gewassen tegen de verdedigende druk die wij gaven. Aanvallend had er meer geschoten mogen worden door ons en er werden wat teveel opgelegde kansen gemist maar dat mocht de vreugde niet drukken. Wij waren nu als 2e geëindigd, een topprestatie!

Als trainer/coach kan ik niet anders zeggen dan dat ik ontzettende trots ben op de ontwikkeling die jullie hebben laten zien,:
- iedereen van ons team is in staat te scoren door goed gevarieerd samenspel
- iedereen speelt verdedigend met hoge druk op bal en ballijnen
- iedereen werkt hard en zet een tandje bij om hun teamleden te helpen als het mis gaat
- iedereen is positief, i.p.v. kritiek te geven worden oplossingen gezocht

Jullie zijn een echt team. De 2e plaats is een mooie beloning voor de door jullie geleverde prestatie. Op het veld hebben we weer de kans om hoog te eindigen maar dan zullen we ons wel van onze allerbeste kant moeten laten zien en moeten voorkomen dat we te gemakkelijke doelpunten tegen krijgen, vooral onder de paal, verder zullen we vaker tot schot moeten komen.

Ik heb er alle vertrouwen in!

Martin Keppel