De C1: net niet of toch wel goed

vrijdag 21 juni 2019
Tja, daar sta je dan aan het einde van het seizoen. Op het laatste moment toch kans om kampioen te worden en dat het dan net niet lukt. Da’s balen natuurlijk.

Hoe zijn we zover gekomen? De zaalcompetitie eindigde we als tweede, vanwege een onderling resultaat dat één doelpunt in ons nadeel was. Ook dat was balen. Na de zaal startten we vol goede moed aan de tweede veldhelft. Een niveautje hoger dan zaal (1ei.p.v. 2eklasse). Ook hier zagen we op voorhand kans om hoog te eindigen. Twee ploegen kenden we al van voor de zaal (BEP C1 en KZ C2). Antilopen uit Leusden – die van de Uitslagendienst - was echter een onbekende voor ons.

En die troffen we meteen in de eerste (uit)wedstrijd. Na een zeer matige oefenwedstrijd tegen Haarlem C1 in kou en wind, mochten we voor de competitie aantreden in lekker warm weer. Dat lag ons kennelijk beter. We speelde een zeer behoorlijke wedstrijd en wonnen redelijk eenvoudig (6-9) tegen een lastige tegenstander met enkele vrij lange tegenstanders waar we het lastig mee hadden. De tweede wedstrijd was vier weken later. Weer een uitwedstrijd, dit keer tegen BEP. In de tussentijd was Don geblesseerd geraak aan zijn enkel en kon niet meedoen. We speelden zeker niet slecht, maar raakten de bal te snel kwijt en scoorden zelf moeizaam. Daarom liepen we lang achter de feiten aan. Halverwege de tweede helft kwamen toch nog op voorsprong, maar door een doelpuntloze laatste 10 minuten, verloren we net aan (9-8).

De week erop volgde direct de return tegen BEP in eigen huis. Na een flitsende start en een korte inzakking liepen we al snel uit naar een ruime voorsprong. Veel afstandschoten vielen erin, wat resulteerde in een 17-5 overwinning. Drie dagen laten mochten we weer thuis aantreden voor een doordeweekse wedstrijd tegen KZ C2. Met veel vertrouwen gingen we deze wedstrijd in. Helaas hadden we deze keer erg, erg veel moeite te scoren. KZ gaf aardig wat verdedigende druk en wij hadden moeite ons gebruikelijke spel te spelen. Daarnaast vielen de schoten ook niet lekker, waardoor we te snel de bal kwijtraakten. Omdat we het verdedigend wel onder controle hadden, kregen we er weinig tegen en eindigde wedstrijd in 5-5.

Dan Antilopen thuis. Zij kwamen even op en neer uit hun kamp om de wedstrijd te spelen. Na een redelijk gelijk opgaande eerste helft, maakten wij aan het begin van de tweede helft het verschil. Aan het einde van de wedstrijd kwam Antilopen nog wat terug kwam zodat de eindstand 9-7 was. Dan hebben we vijf van de zes wedstrijden gehad en staan we één punt achter op BEP. De verwachting is dat BEP zijn laatste wedstrijd zal winnen, maar je weet het nooit. Wij hebben daarom de laatste week nog flink doorgetraind. En terecht, bleek op zaterdagochtend. BEP had hun laatste wedstrijd gelijkgespeeld. Dit zou betekenen dat wij bij winst op KZ C2 kampioen zouden zijn en ons zouden plaatsen voor het NK. Maar helaas, mocht het niet zo zijn. Na een zenuwachtige start bereikten wij de rust met een 3-3 stand. Vol goede moed gingen we de tweede helft in. Maar na de rust kwamen we snel twee doelpunten achter en wisten we niet meer gelijk te komen. De doelpunten vielen om-en-om en stopten bij een eindstand van 11-9 in het voordeel van KZ.

Begrijpelijke tranen van teleurstelling na afloop van de wedstrijd. Dit keer niet op één doelpunt het kampioenschap gemist, maar op twee (BEP uit) of drie (KZ uit). Zo dicht bij, maar toch buiten bereik. Tantalus zou er een nieuwe kwelling van kunnen maken. Is dit dan een seizoen van “net niet”? Ik vind van niet. Ik vind dat we het best goed hebben gedaan. Jullie zijn er in de loop van het seizoen aanvallend en verdedigend flink op vooruit gegaan. Verdedigend hebben we de zaken goed op orde en krijgen we steeds minder tegen. Aanvallend spelen we een snel en dynamisch spel wat steeds meer doelpunten oplevert. Dat het net niet voldoende was om een kroon op het seizoen te zetten, doet daar niets aan af.

Het seizoen zit erop na 64 trainingen en 30 wedstrijden. De rust is welverdiend. Alleen Demi en Ties gaan nog twee weken door bij Groen Geel om zich daar in de C1 van komend seizoen te spelen. Veel succes daarmee. Don, Stijn, Wout, Jelmer, Mara, Inez, Isabel en Bregje veel succes in de B na de zomer. Ik ga een ander team trainen geven, maar zal ongetwijfeld af en toe naar jullie komen kijken.

Marcel Schaft