Afwikkeling veld- en zaalcompetitie 2019/2020

zaterdag 11 april 2020
UPDATE 7 april 16.30 uur

In navolging van de kabinetsmaatregelen tegen het coronavirus heeft het KNKV in de afgelopen weken enkele ingrijpende besluiten moeten nemen over de Nederlandse korfbalcompetitie. Over de afwikkeling van de veld- en zaalcompetitie 2019/2020 heeft het Bondsbestuur maandag 6 april het volgende besloten:

Veldcompetitie
Beschouwd als niet gespeeld
De gehele veldcompetitie 2019/2020 wordt beschouwd als niet gespeeld. Van deze competitie is slechts de helft - of iets meer - afgewerkt en daarom is het Bondsbestuur van mening, dat hieraan geen waarde kan worden toegekend. Er zijn dus geen kampioenen en degradanten. Over de indeling  van de veldcompetitie van volgend seizoen doet het Bondsbestuur te zijner tijd nadere mededelingen.

Zaalcompetitie
Stand is eindstand (let op: lees ook tweede alinea)
In het top- en wedstrijdkorfbal in de zaalcompetitie geldt dat de momenteel bereikte stand als eindstand telt. Daarbij treedt de promotie- en degradatieregeling in werking.

Slotfase Korfbal League, Hoofdklasse en Topklasse Dames (allen: senioren) nog open
Het Bondsbestuur wil de kleine mogelijkheid dat de play-offs, play-downs en de finales nog gespeeld kunnen worden - in welke vorm dan ook - open houden tot het eerstvolgende besluit van het kabinet in de week voor 28 april. Over deze optie gaat het KNKV de komende dagen met de betrokken verenigingen in gesprek. Mochten deze competities niet uitgespeeld kunnen worden, dan beslist het Bondsbestuur zo snel mogelijk, nadat het kabinet helderheid heeft gegeven, over de consequenties.

Wedstrijdkorfbal
Zoals hierboven aangegeven, is bij het wedstrijdkorfbal de huidige stand de eindstand en vindt overeenkomstig de geldende promotie-degradatieregeling promotie en degradatie plaats. Over de precieze gevolgen voor alle teams volgt op korte termijn informatie.

Optie invoegen tussenklasse, uitvraag verenigingen en Bondsraad
Het bestuur is van mening dat het besluit ‘stand is eindstand’, in deze voor het grootste deel afgewerkte zaalcompetitie, leidt tot de minste sportieve schade. Een manier om de sportieve schade verder te minimaliseren zou zijn: het invoegen van een klasse tussen de Korfbal League en Hoofdklasse. Het invoegen van deze tussenklasse zou vanaf onderop leiden tot de doorstroom van de beste teams van de diverse klassen en tot een betere competitive balance.

Het daadwerkelijk tot uitvoering brengen van dit scenario zou een wijziging in de competitiestructuur met zich meebrengen. Het Bondsbestuur vindt het niet gepast om deze door te voeren zonder overleg met de verenigingen, Bondsraad en de reglementscommissie. Het Bondsbestuur gaat de verenigingen en Bondsraad  hierover middels een enquête bevragen. Bijgevoegd bij de enquête zijn scenario’s van zowel het huidige voorgenomen besluit, als van de impact van een eventuele nieuwe klasse.

De enquête wordt uiterlijk donderdag 9 april uitgezet en de verenigingen krijgen tot en met 16 april de tijd deze enquête in te vullen. Deze termijn is zo kort, omdat de verenigingen moeten kunnen beginnen met de inhuur van de zalen voor de zaalcompetitie 2020/2021 en daarvoor is een tijdige zaalindeling noodzakelijk. De resultaten van de enquête worden besproken in het Bondsbestuur en de uitkomst daarvan zal het bestuur zo snel mogelijk kenbaar maken.

KNKV