Experiment senioren breedtekorfbal

woensdag 26 augustus 2020
Een gemengde ploeg bestaat uit vier speelsters en vier spelers. De sekseverdeling mag in het breedtekorfbal worden losgelaten. Indien er met hesjes wordt gespeeld, zodat het twee tegen twee principe blijft gehandhaafd. Als aanvullende voorwaarde geldt daarbij dat een speler of speelster in dezelfde wedstrijd altijd als dame of heer blijft spelen.

Dit experiment is van toepassing op het competitieseizoen 2020 – 2021 en zal tussen
1 mei 2021 en 1 juni 2021 geëvalueerd worden
Dit besluit treedt in werking op 1 juli 2020

Dames en heren van OKV,
Wij vinden als de nood aan de man is kan dit, maar hopen dat het niet nodig is.
Korfbal moet een gemengde sport blijven!!

Achtergrond bij dit bestuursbesluit
De afgelopen twee weken is het KNKV via zowel de competitiemedewerkers als via de verenigingsadviseurs met grote regelmaat bevraagd over de mogelijkheden om in navolging van de jeugdcategorieën ook in het senioren breedtekorfbal toe te staan dat er met ongelijke geslachtsverdeling gespeeld wordt. Voorgaande jaren was dit veel beperkter, navraag bij verenigingen leert dat dit twee redenen heeft, veel jonge senioren zijn het vanuit de jeugd gewend en hebben scheve leeftijdsverhouding die door de jaren heen is ontstaan en/of dat verenigingen al ongelijke seniorenteams hadden qua verhoudingen. Het Bondsbestuur wil nu in het kader van ledenbehoud komend seizoen in breedtekorfbal de lijn van A-jeugd doortrekken naar de senioren, bij wijze van experiment.

Wedstrijdsecretaris Wim