Het jaar van de D1

maandag 20 juni 2022
Het korfbalseizoen is voorbij, tijd voor een korte terugblik op het jaar van de D1.

Wij - de trainers/coaches - kregen dit jaar een negental kinderen uit meerdere teams onder onze hoede, waarmee we de nieuwe D1 moesten vormen. Voor de meesten betekende dit ook voor het eerst spelen op een groot veld. Het was even wennen, maar na een paar keer trainen en een oefenwedstrijd, waren we klaar voor de najaarscompetitie op het veld. Tegenstanders: Groen-Geel D4, ZKC D1 en BEP D2.

Alle wedstrijden werden ruimschoots gewonnen, dus was er taart, medailles en een beker!

Foto kampioen najaar:

Vanwege de goede resultaten op het veld, werden we in de zaal iets hoger ingedeeld. Tegenstanders: Rohda D1, DKV Victoria D1, Groen-Geel D3, DKV IJmuiden D1, Haarlem D1 en Roda D1.

Na een kleine aanpassing van de vakken, begonnen we de eerste wedstrijden best goed. Er werd met een minimaal verschil van 1 punt verloren, maar het spel en de inzet boden perspectief voor het vervolg van het zaalseizoen.

Helaas stak corona daar een stokje voor, een lockdown; even geen trainen en wedstrijden die kwamen te vervallen.

In februari mochten we weer, alleen nu kregen we ineens veel tegendoelpunten en was de inzet soms ver te zoeken. De ene na de andere wedstrijd werd verloren, maar de trainingsopkomst bleef goed en bij iedere wedstrijd waren er steeds meer momenten dat ons spel er beter uit zag. "Blijven tijgeren" en "niet sappig zijn" waren enkele kreten die regelmatig voorbij kwamen.

19 maart, Haarlem D1 komt op bezoek. Samen met ons de hekkensluiter van de poule met 0 punten. De teams waren aan elkaar gewaagd en na een felle strijd trokken wij aan het langste eind: 6-5! Met nog een gelijkspel in de laatste wedstrijd, eindigden we net niet onderaan in de poule. Maar belangrijker; ons spel zag er stukken beter uit! Op naar de laatste 6 wedstrijden op het veld.

Het was ondertussen bekend dat vier van de negen spelers/speelsters (en een coach) andere plannen hadden voor het volgende seizoen, dus we besloten er een mooi einde van te maken. We begonnen met een uitwedstrijd op het gras, tegen Vier Dorpen (VIDO) nog wel! Er werd overtuigend en met goed spel gewonnen met 5-11! Na de meivakantie stond de thuiswedstrijd tegen BEP D1 op het programma. Ondanks een snelle voorsprong van 2-0 na 1 minuut, gaven we het helemaal weg en verloren we met 5-9. Maar niet getreurd, gewoon de rest winnen en dan mag de taart alsnog worden aangesneden.

Dat werd nog knap lastig...

De tweede thuiswedstrijd, nu tegen Stormvogels D1, werd onnodig spannend. Na een sterke eerste helft, gaven we de tegenstander telkens kans om de marge klein te houden en daarmee hun hoop op een overwinning levend. Met wat geluk rolde hun laatste kans net over de korf en wonnen wij met 7-6.

Uit bij Stormvogels speelden we voor rust misschien wel onze slechtste 25 minuten van het seizoen en stonden we 2-1 achter. Gelukkig stelden we na rust orde op zaken en werd er vijf keer gescoord, alleen maar door ons: 2-6!

Het is inmiddels 11 juni wanneer VIDO D1 bij ons op bezoek komt, de ploeg die samen met ons bovenaan in de poule staat. Omdat er daarna nog 1 wedstrijd op het programma staat, is dit onze kampioenswedstrijd. Taart, bekers en bloemen waren geregeld, nu nog "even" winnen.

We keken snel tegen een 0-1 achterstand aan, maar we herstelden ons en stonden bij rust met 3-1 voor. Deze voorsprong gaven we niet meer weg en de taart kon voor de tweede keer dit seizoen worden aangesneden! KAMPIOEN!!

De laatste training werd ingeruild voor een avondje bowlen en daarna snacken bij de Family, waarbij een aantal afscheid namen van Kelsey omdat zij er de laatste wedstrijd - uit tegen BEP D1 - niet bij kon zijn.

Er stond niks meer op het spel; wij waren al kampioen en BEP speelde nergens meer om. Alleen als wij zouden verliezen, dan zou VIDO nog gedeeld kampioen kunnen worden. Het was een warme zaterdagochtend en ondanks een matige eerste helft, stonden we bij rust met 2-4 voor. Na de limonade begonnen wij zeer slordig en leverden we telkens de bal in. BEP profiteerde optimaal en kwam tot 4-4. Een wake-up call van ondergetekende was nodig om de boel op scherp te zetten; wij scoorden er daarna nog 4 en BEP - ondanks de extra lange tweede helft, vrije worpen en strafworp - slechts 1. Eindstand: 5-8!

Na wat kadootjes, foto's en hier en daar een klein traantje, keerde iedereen huiswaarts en zit het seizoen 2021-2022 er op.
Een seizoen dat samen met de 2 kampioenschappen, het "Kamp voor een Dag" en het Pinksterkamp voor mooie herinneringen heeft gezorgd.

We komen elkaar vast nog wel eens tegen, langs de velden of in het dorp.
Fijne vakantie allemaal en succes volgend seizoen met korfbal, voetbal, tennis en basketbal!

Foto's kampioen voorjaar:

Wesley Schaft