Sinterklaas bij OKV 2022

zaterdag 10 december 2022
Vrijdag 2 december was het dan eindelijk weer zo ver: we mochten Sinterklaas vieren bij OKV! Samen met de E en de F jeugd en broertjes en zusjes zaten we rond 18:00 uur in spanning te wachten of Sinterklaas wel langs zou komen. Wist hij nog wel waar het was? Het was namelijk al even geleden dat Sinterklaas bij ons geweest was. In de twee voorgaande jaren kon Sinterklaas door de coronaregels helaas niet langskomen bij de Kakel, wat betekende dat dit weer de eerste keer was sinds 2019 dat we het samen bij OKV konden vieren! Eerst kreeg iedereen een glaasje limonade. We moesten super veel liedjes gaan zingen en dat kan natuurlijk niet met een droge keel. Nadat we 2 liedjes gezongen hadden werd er op de deur geklopt. En ja hoor: daar was Sinterklaas samen met een piet! Nadat we nog een liedje hadden gezongen werd er nog een keer geklopt, alleen nu op de zijdeur. Het was nog een piet, die twee hele grote zakken aan het tillen was. Die arme piet vertelde dat zij een heel stuk alleen had gelopen met de zakken en dat het super zwaar was geweest. De piet kon even bijkomen toen de kinderen aan de pieten en aan sinterklaas uit ging leggen hoe je moest scoren bij korfbal. Één van de pieten gebruikte zijn armen als de korf zodat er kon worden voorgedaan hoe je er in moest schieten.

Er was ondertussen zelfs nog een piet binnengekomen en dat betekende dat Sinterklaas maar liefst 3 pieten mee genomen had naar OKV!

Sinterklaas riep de E1 naar voren. Iedereen van de E1 was aanwezig, zelfs de coach, Rogier, was er! Nadat Sinterklaas over iedereen wat had gezegd en iedereen een handje pepernoten kreeg, werd er een leuke teamfoto gemaakt samen met de sint en de pieten. Er werd weer een liedje gezongen en daarna was het de beurt aan de F-jes om bij sinterklaas te komen. De kinderen van de F1 stonden allemaal in het grote boek van Sinterklaas, want de Sint wist erg veel te vertellen over de kinderen! Nadat er wederom pepernoten waren uitgedeeld, was het tijd om een gezellige foto met de Sint en de pieten te maken.

Voordat de spelers en coach van de E2 bij Sinterklaas werden geroepen, was er nog even tijd om een dansje te doen. Na het dansje konden de kinderen van de E2 niet wachten om bij Sinterklaas te gaan staan en gelukkig waren ze toen ook aan de beurt! Sinterklaas had ook over elk kind uit de E2 wat te vertellen, uiteraard kregen ook deze kinderen een handje pepernoten en mochten ze op de foto met de Sint en zijn pieten.

Naast de kinderen van de teams waren er natuurlijk ook nog kinderen van leden en/ of broertjes en zusjes. Wat wist de Sint toch veel, want ook over deze kinderen hadden de Sint en pieten heel wat te vertellen.

Wat een gezellige avond toch met Sinterklaas en de drie pieten, wat hebben we vervolgens nog goed gedanst op de Pieten tsjoe tsjoe wa, we dansten met zijn

allen vrolijk en blij, want zelfs Sinterklaas deed er op zijn oude dag ook gewoon nog een pasje bij. Dat verdiende natuurlijk een groot applaus voor Sinterklaas.

Het leek er bijna op dat we al klaar waren met het Sintfeest bij OKV, maar gelukkig kon de Sint zich nog herinneren dat er cadeautjes mee waren gebracht voor de kinderen. Er was ondanks de goede voorbereiding van de pieten toch een probleem, er was een zak met cadeaus vermist. Dat zal toch niet? Krijgt iemand nu geen cadeautje? De bezorgde gezichten van de kinderen waren duidelijk te zien, gelukkig mochten ze helpen zoeken naar de zak met cadeautjes en gelukkig werd het na heel goed zoeken gevonden. Er was voor elk kind een cadeautje van Sinterklaas, wat waren de kinderen blij! Er werd gezamenlijk afgeteld en toen we bij 3 waren aangekomen met tellen mochten de kinderen scheuren, wat werd er door de piet nog een rommeltje van gemaakt! Het kon de kinderen niks schelen want hun hadden een prachtig cadeau gekregen van Sinterklaas!

Na het ontvangen van de cadeautjes hebben de kinderen door middel van de alombekende tekst ‘dank u Sinterklaasje’ de Sint ontzettend bedankt voor de cadeaus die ze mochten ontvangen.

Voor de Sint en pieten was het natuurlijk een ontzettend drukke tijd, dus helaas was het voor St. Nicolaas en de pieten alweer tijd om te vertrekken naar het pietenhuis, zodat ze zich klaar konden maken voor alle schoencadeautjes. De pieten deelden nog wat pepernoten uit en zo kwam er door inzet van het liedje ‘Dag Sinterklaasje’ een mooi einde aan een geslaagde avond in de Kakel.

Sinterklaas en de pieten zijn weer terug naar Spanje, hopelijk heeft Sinterklaas volgend jaar geen last van het pietentekort en vind hij volgend jaar weer even tijd om langs te gaan bij de Kakel!

Stijn Koeman