Sponsorschieten 12 april

woensdag 12 april 2023
Het Pinksterkamp begint steeds dichterbij te komen en iedereen die meegaat, weet wat er bij de voorbereiding van het Pinksterkamp hoort; het sponsorschieten. Woensdag 12 april was het eindelijk zo ver.

Om iets voor half zeven kwamen de eerste kinderen enthousiast met hun sponsorschietformulier het veld op gelopen. “Waar moeten we ons formulier inleveren?” klonk het van alle kanten. Bijna alle kampgangers hadden deze goed ingevuld meegenomen en konden niet wachten om zo veel mogelijk sponsorgeld binnen te schieten. Ook de jeugd die zich (nog) niet ingeschreven heeft voor het Pinksterkamp was uitgenodigd en zo stonden we met een groep van ongeveer zeventig kinderen te wachten tot de training zou beginnen.

De sponsorschietformulieren mochten nog heel even opgeborgen worden, want we begonnen met een vijfkamp. Verdeeld over tien groepen werd er bij elk onderdeel tegen elkaar gestreden. Bij het eerste onderdeel speelden twee teams ‘boter, kaas en eieren’, waarbij ze zo snel mogelijk heen en weer naar het speelveld moesten rennen om als eerst drie op een rij te krijgen. Hierbij werden echte teamcaptains geboren die de beste boter, kaas en eieren-tactieken over het veld brulden.

Het tweede onderdeel was de estafette. Hand in hand legden ze per tweetal een parcour af om aan het eind een poging te mogen doen om te scoren. Een doelpunt betekende een punt voor het team, dus de tweetallen wilden zo snel mogelijk bij de korf komen. Met zijn tweeën door een hoepel bleek voor de Dtjes en Etjes toch een stuk makkelijker dan voor de oudere kinderen, maar die haalden de achterstand weer makkelijk in door als een sneltrein het stuk kruiwagenlopen af te leggen.

Daarna kwam het onderdeel ‘steen, papier, schaar’. Hier werd de winnaar de aanvaller en moest de verliezer zo snel mogelijk verdedigen. Af en toe leek bijvoorbeeld ‘steen’ te verliezen van ‘schaar’, of ‘schaar’ juist van ‘papier’ en stonden er opeens twee aanvallers, of juist twee verdedigers. Andere keren was de aanvaller niet te stoppen, of was de verdediger zo snel dat de aanvaller geen schijn van kans had.

Toen door naar het een na laatste onderdeel, waar het ene team een frisbee in het eindvak van het andere team probeerde te krijgen, terwijl het andere team de frisbee probeerde te onderscheppen. Het leek behoorlijk lastig te gaan worden door de wind, maar door goed samenspel wisten de teams toch regelmatig de overkant te halen. Soms belandde de frisbee toch aan de andere kant van het veld tussen de estafette, maar of dat de wind was of gewoon een heel enthousiaste worp zullen we nooit weten.

Als laatst op het veld mochten twee teams het tegen elkaar opnemen in een wedstrijdje zaklopen. Een aantal echte sprinkhanen hadden maar een paar sprongen nodig om weer terug te komen en de zak door te geven aan een teamgenoot. Kleine, snelle sprongen nemen bleek ook een uitstekende tactiek, om meer controle over de zak te houden. Helaas won bij Ilse het enthousiasme, waardoor de zak haar niet bij kon houden en zij helaas haar enkel verzwikte. We hopen dat je snel hersteld bent Ilse!

Om half acht waren alle groepjes bij elk onderdeel geweest en mochten de kinderen die zich (nog) niet op hebben gegeven voor kamp het veld verlaten. De palen werden keurig op een rij gezet en zo konden we over de breedte van het hele veld sponsorschieten. Hans zette de klok op drie minuten en de eerste kinderen mochten beginnen met schieten. Overal waren gefocuste gezichten te zien en afleiding, onder andere van ouders langs de kant, werd niet geaccepteerd. Een beetje hengelen met de paal voor meer doelpunten werd door de vingers gezien en er zullen waarschijnlijk wel wat sponsors zijn die spijt hebben dat ze geen maximaal bedrag op hebben gegeven, want wat is er veel gescoord! Op het Pinksterkamp zullen we onthullen wie het meeste sponsorgeld binnen heeft geschoten, want die persoon heeft zeker een prijs verdiend. We kunnen wel trots verklappen dat diegene meer dan tweehonder euro op heeft gehaald!

Wij willen iedereen super bedanken voor de leuke avond en de inzet, maar vooral natuurlijk voor het ongelofelijke bedrag dat we nu extra ter beschikking hebben. Nog nooit eerder is er zo veel geld opgehaald met het sponsorschieten, dus hiervoor willen wij alle schutters, maar natuurlijk ook de sponsors, heel bedanken.

Wij hopen dat iedereen het net zo naar hun zin heeft gehad als wij en kijken uit naar het Pinksterkamp!

Ps: op Instagram en Facebook staat een aantal heel leuke foto’s en filmpjes van deze avond, zeker de moeite waard om even te kijken

De kampleiding