Schoolkorfbal

dinsdag 3 oktober 2023
Het Oostzaanse schoolkorfbaltoernooi van dit jaar zit er weer op. Wat is het een mooie week geweest. Het weer zat mee, alle vier de dagen was het prima korfbalweer.

Voor de groepen 5, 6, 7 en 8 van de Noorderschool, Rietkraag, Kweekvijver en de Korenaar begon het jaarlijkse korfbalavontuur op maandagavond 25 september. Het was de eerste dag voor de spelers, dus het was ongetwijfeld weer even wennen om een korfbalwedstrijd te spelen tegen leeftijdsgenoten van een andere school. We hebben spannende, gezellige en sportieve wedstrijden gezien, wat was het leuk om alle lachende, maar tegelijkertijd vermoeiende gezichten te zien. Ook op dag twee was het aan de bovenbouw groepen van de Oostzaanse basisscholen om te laten zien wie door konden gaan naar de finaledag, op donderdag. Plezier stond echter centraal, het opdoen van korfbalervaring en het vooral ook met elkaar strijden voor de overwinning. Wat zag het er allemaal sportief, maar fanatiek uit! Uiteindelijk liepen alle spelers weg met een medaille voor degene waarvan hun korfbaltoernooi er na twee mooie dagen opzat.

Op dag drie was het de beurt aan de groepen 3 en 4 van de Noorderschool, Rietkraag, Kweekvijver en de Korenaar. De velden zijn wat aangepast, de manden hangen wat lager zodat we ook voor deze groepen een mooie competitie op kunnen zetten. Het was voor de jongste deelnemers van dit toernooi soms best even wennen om rekening te houden met de regels. Toch werd het steeds beter naarmate de wedstrijden vorderde. Oefening baart kunst laat ook vandaag zijn waarde blijken. Voor deze groepen was het meteen ook de finaledag. Die druk heb ik niet gezien, op deze woensdagmiddag heb ik vooral heel veel spelplezier en inzet gezien. Wat een vrolijke gezichten stonden er op het veld, wat werd er voorzichtig aan al goed samen gespeeld en wat was er wederom een support van de zijkant van het veld. De korfbalsport is weer door heel veel kinderen ontdekt, hopelijk hebben we een zaadje kunnen planten voor de liefde van de korfbalsport.

Op de vierde dag van het toernooi, de finaledag van de bovenbouwgroepen, was er wel wat meer spanning voelbaar. Als je met je team dan toch mag strijden voor de overwinning, dan wil je winnen ook. Wie zou de winnaar worden van groepen 5/6? En wie van de groepen 7/8? Hiervoor werden er kruisfinales gespeeld met uiteindelijk een troostfinale en de absolute finale per categorie. Wie worden de nummers 1, 2, 3 en 4? De teams hebben het toernooi mooi kunnen afsluiten, voor eenieder was er een schoolkorfbalmedaille en voor enkele teams natuurlijk een mooie beker. De spelers hebben genoten van de vierde dag, de winnaars natuurlijk net een beetje meer.

Gedurende de vier dagen hadden we in de kantine de jaarlijkse tombola, stonden er weer toppers achter de bar en in de keuken. Ook hadden we natuurlijk weer de verkoop van al het snoep. Ook de limonade ging weer had dit jaar. Wat hebben we deze week veel van onze vrijwilligers gevraagd, maar wat hebben ze het fantastisch gedaan. Zonder deze vrijwilligers is er geen schoolkorfbal, hun inzet is van groot belang voor de vereniging!

Ook konden we weer rekenen op een aantal vrijwilligers bij het wedstrijdsecretariaat. Bij het wedstrijdsecretariaat behoren natuurlijk ook de scheidsrechters rondom het schoolkorfbaltoernooi die zich ingezet hebben om de wedstrijden zo goed als mogelijk te leiden. Het wedstrijdsecretariaat en het hebben van scheidsrechters is een essentieel onderdeel van het schoolkorfbal, daarom verdienen deze mensen ook een dankwoord. Fijn dat we op jullie inzet konden rekenen deze dagen!

Uiteraard is de man achter de tekst ‘scheidsrechters: functiewisseling’ (beter bekend als Wim de Graaf) ook onmisbaar geweest deze vier dagen! Dank voor je inzet Wim en alle taken die je vervult hebt voor het mogelijk maken van deze week.

Hierbij een foto van de schoolkorfbalvrijwilligers, missend op de foto zijn Wendy (inkoop en bar), Tamara (bar) Tanina (snoep) en Joke (wedstrijdsecretariaat), Shanti (wedstrijdsecretariaat). Ook de scheidsrechters missen op deze foto.

Ik ben trots op de inzet van de vrijwilligers, de sportieve prestaties van de leerlingen, de positieve coaching van de coaches en de aanmoedigingen van de vele bezoekers! Dankzij hen is het een super toernooi geworden. Op naar volgend jaar!

Stijn Koeman