WK Korfbal

zaterdag 28 oktober 2023
Voor het eerst is bij een wereldkampioenschap-korfbalfinale niet België de tegenstander van Nederland, maar Taiwan. Dat Nederland gewonnen heeft, zal niemand verbazen. Wel dat België verwezen werd naar de troostfinale.

Van alle kranten schreef alleen de Volkskrant een uitgebreid artikel in de aanloop naar de finale, omdat Taiwanese speler Wu Chun-Hsien, beter bekend als Ricky Wu, drie seizoenen voor Nic in Groningen speelde. De vrouwelijke internationals Ya-Wen Lin en Wan Lin kwamen uit voor het Driebergse Dalto.

Dat geluk heb je als buitenlanders in ons land komen studeren en verslingerd raken aan korfbal. Een andere mogelijkheid is als een fanatieke korfballer een aantal jaar voor zijn baas naar het buitenland gaat en daar het korfbal gaat introduceren. Je moet er echt een aantal jaar blijven. Toen ik jaren geleden korfbal introduceerde in Kenya, werd meteen de Kenyaanse korfbalbond opgericht.

Er werd enthousiast getraind (o.a. met oude OKV-shirts en ballen) en Theo van der Linden van de KNKV kwam drie keer over om trainingen te geven aan spelers en speelsters, maar ook om scheidsrechters op te leiden. Er was één jongen die de kar trok, Rickson Mobarak, maar die vertrok naar Nigeria om daar verder te studeren en alles zakte als een plumpudding in elkaar. Want de president van de bond, een professor van de universiteit, vond het alleen interessant dat hij president van de Kenyaanse bond werd.

Henk Penseel